Om Båten

Båten är en Najad 440 CC där CC betyder ”Center Cockpit”. Det innebär att sittbrunnen ligger mer i mitten av båten till skillnad mot båtar av typ AC (aft cockpit) där sittbrunnen placerats i aktern. Gå gärna in på www.najad.se så kan ni få ännu mer information om båten både i ord och bild.

 

Fördelen med en CC-båt är att den skapar ett stort utrymme akterut under däck där man kan placera en fin akterhytt med egen toalett och dusch. Båtens bredaste del ligger där nedgångstrappan från sittbrunnen är placerad vilket ger maximalt utrymme för salongen, pentryt och inte minst motorrummet.

 

Beteckningen 440 betyder 44 fot eller c:a 13,5 meters längd. Den längden ger också utrymme för en bra förpik med gott om garderober och egen toa med dusch. Det hoppas vi ska uppskattas av våra gäster som vi ser fram mot att hälsa välkomna ombord.

 

Här kommer lite faktauppgifter:

 

Båttyp:                 Najad 440C

Tillverkningsnr:    122

Tillverkare:           Najadvarvet AB, Henån(Orust)

Längd:                 13,5 m

Bredd:                  4,03 m

Djupgående:        2,10 m

Vikt tom:              14 ton

Vikt utrustad:       17 ton

Masthöjd:             21 m över vattenytan

Storsegel:            52,5 kvm

Genua:                60 kvm

Kryssfock:           44 kvm

Gennaker:          130 kvm

Dieseltank:         425 l

Vattentankar:      525 l

Motor:                 Volvo Penta D2-75( 75 hk) med S-drev

 

Lite uppgifter om vår utrustning ombord:

 

Batterikap:          360 Ah(24 V)

Dieselgen:           Mastervolt Whisper 3.500 kVA

Motorgen 1:        80 A(24 V)

Motorgen 2:        60 A(12 V)

Inverter.              2.500 W, 240 V

Skiljetrafo:          Skyddar båten mot krypströmmar vid landström

Solceller:             2 x 60 W(24 V)

Watermaker:       Spectra 60 l/h

Navtex:               Mc Murdo NAV7Plus

AIS:                    True Heading

Radar:                Raymarine 4 kW

Radarrefl.1:        Firdell passiv radarreflektor

Radarrefl.2:        Sea-Me aktiv radarreflektor

VHF1:                Sailor RT 4822 DSC i naven

VHF2:                Sailor A1 DSC vattentät på piedestal i sittbrunn

VHF3:                Sailor SP3510, handburen VHF

SSB:                  Sailor 4000 150 W DSC kortvågsradio med Pactor III modem

Satellit kom:      KWH Fleet Broadband 250(250 kb/sek)

Autopilot:           Raymarine

Instrument:        Raymarine ST 60 multi, wind log, lod

Sjökort:              Navionics

TV:                     LG 32” med DVD och sattelitmottagare

Kyl:                    Isotherm 92 liter med vattenkyld kondensor

Frys.                  Isotherm 42 liter med vattenkyld kondensor

Gasolspis:        Force 10, 2 lågig

Toaletter:          2 st Jabsco med el-spolning

Holdingtan        2 st 70 liter

 

5 thoughts on “Om Båten

  1. HEJ!Hittade Er adress i “På Kryss”. Ni tycks leva ett gott liv. I dag den 22 jan 2014 är det nollgradigt och en snål vind över södra Skåne där jag bor.Väntar nu på vårvärme så jag kan starta vårrustningen av min Marieholm 281(En Olle Enderleinkonstruktion). Passar mig bra på ålderns höst(född 1938). Falsterbokanalen är min hemmahamn. Hade tidigare en Najad 34(även den en O.E-konstruktion. Båda har mittsittbrunn och rattstyrning vilket passar mig bra-seglar ofta ensam numera. Änkling sedan 8 år tillbaka. Najaden ligger numera på RÅÅ och ägs av dotter och svärson och deras 2 barn som båda är sjöscouter. S-Å hälsar och tackar för trevlig underhållning i vintervädret.

    • Tack för din kommentar. Man är aldrig för gammal för att ge sig ut och segla. Har man dessutom en bra båt som man litar på blir upplevelsen ännu bättre. RÅÅ är ju en hamn där många långseglare har sin hemmahamn. Vi har träffat många av dem ute i världen. Ha en fin vår och sommar!
      Hjalle och Brittis

  2. Hej!

    Härligt att läsa om era upplevelser, det ger inspiration!
    Har efter många års hyrbåtar kunnat komma över drömbåten, en Najad 440/441 av årgång 1994. Hoppas få uppleva en bråkdel av era upplevelser med den.
    Tack för att ni delar med Er.
    Med vänlig hälsning,
    Jan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *